https://assets.hillrom.com/is/image/hillrom/Med-Surg_Video-Still-sh15-card?$recentlyViewedProducts$
article-detail-page
knowledge
close
language Land
search
language
keyboard_arrow_left
Nederland
Nederlands

De patiëntendoorstroom verbeteren om de zorgkwaliteit te verbeteren

zorgverlener op de voorgrond gebruikt een mobiel apparaat

De patiëntenvraag vormt een belangrijke uitdaging voor de gezondheidszorg.1 In feite meldt bijna 40% van de ziekenhuizen maandelijks onveilige patiëntenaantallen.1 Factoren als onvoldoende capaciteit, ontoereikende bewaking en ongeorganiseerde overdrachten beïnvloeden de overbelasting van ziekenhuizen en verminderen de efficiëntie.2

Bovendien zijn hoge patiëntenaantallen gevaarlijk en kan het leiden tot meer letsel bij patiënten, waaronder aan de gezondheidszorg gerelateerde infecties, een langere verblijfsduur en hogere heropnamepercentages.1 Het integreren van Connected Care-technologieën kan helpen de doorstroom te verbeteren, wat voordelen biedt voor zowel patiënten als ziekenhuissystemen.

Wat veroorzaakt een lage patiëntendoorstroom?

Problemen met de doorstroom beginnen vaak op de spoedeisende hulp, waar drukte wordt gekoppeld aan slechte patiëntresultaten.2 Dit is het gevolg van klinisch significante vertragingen en verminderde herkenning van verslechtering – beide factoren kunnen de verblijfsduur van de patiënt verlengen.3 Hoewel de oorzaken van drukte op de spoedeisende hulp complex zijn, dragen een hoog aantal ernstig zieke patiënten, onvoldoende capaciteit en een hoge patiënt-verpleegkundigeratio allemaal bij aan een lage patiëntendoorstroom.3

Inefficiënte communicatie, zowel binnen als buiten de spoedeisende hulp, kan extra gevolgen hebben voor de doorstroom van patiënten. Tot 80% van de ernstige medische fouten heeft te maken met miscommunicatie tussen medische zorgverleners bij de overdracht van patiënten.4 Bovendien kan inefficiënte communicatie leiden tot verlies van kostbare tijd bij het plannen van consulten en overdrachten, waardoor de behandeling en het ontslag van patiënten mogelijk worden vertraagd. Deze onderbrekingen in de patiëntenzorg dragen ook bij aan een hoge patiëntenpopulatie en verhogen het risico op complicaties.2, 5, 6

Een lage patiëntendoorstroom kan ook gerelateerd zijn aan ontoereikende bewaking. Een hoge patiëntenbelasting kan vroegtijdige detectie van verslechtering van de patiënt en letsel bij de patiënt belemmeren, wat kan bijdragen aan complicaties bij de patiënt. Op de algemene afdelingen zijn valincidenten, decubitus en in het ziekenhuis opgelopen infecties veel voorkomende voorvallen die kunnen afnemen door verbeterde bewaking.711 Als deze voorvallen zich echter voordoen, moeten patiënten mogelijk langer in het ziekenhuis blijven, wat inherent kan bijdragen aan de doorstroom van patiënten.

Hoe kunt u de doorstroom in uw zorginstelling verbeteren?

Het verbeteren van de patiëntendoorstroom in uw organisatie is een geïntegreerde inspanning die samenwerking vereist bij elke stap van de patiëntervaring, van opname tot ontslag.12 Het introduceren van technologie, duidelijke klinische protocollen en een multidisciplinaire workflow kan helpen de doorstroom te verbeteren, terwijl de hoge kwaliteit van de zorg behouden blijft en negatieve resultaten tot een minimum worden beperkt.7, 13

De integratie van technologie kan een Connected Care-model creëren dat waardevolle tijd bespaart bij het verbeteren van de patiëntendoorstroom.1417 Bij het afwegen van de kosten lijkt overstappen op een Connected Care-systeem misschien duur, maar investeren in het optimaliseren van de patiëntendoorstroom kan echt voordelen opleveren voor zowel patiënten als zorginstellingen.1, 5, 12

Technologie kan1517:

Hoe helpt het verbeteren van de doorstroom?

Bekijk hieronder de casestudy's om te ontdekken hoe verschillende zorginstellingen hun doorstroom hebben verbeterd.

Bij het NCH North Naples Hospital in Napels, Florida, leidde de automatische overdracht van vitale waarden naar het EHR tot16:

  • Een besparing van 14 minuten per arts per ronde voor vitale waarden
  • 82% meer efficiëntie bij het in kaart brengen van vitale waarden van patiënten
  • Een daling van de gemiddelde gegevenslatentie van 46 minuten naar 27 seconden

Continue klinische bewaking op een algemene afdeling met 33 bedden leidde tot14:

  • 86% minder code-blauwgebeurtenissen
  • 45% reductie van het aantal dagen op de IC bij patiënten die waren overgeplaatst van algemene afdelingen
  • 9% kortere verblijfsduur

Voor patiënten

  • Kortere verblijfsduur14
  • Sneller ontslag18

Voor zorgverleners

  • Meer efficiëntie16
  • Meer tijd voor patiënten19

Toen Avera Health in Sioux Falls, South Dakota, een mobiel communicatieplatform in het EHR integreerde om de ontslagtijd te verbeteren18:

  • Nam de ontslagtijd af met 25 minuten per patiënt
  • Met bijna 30.000 ontslagen per jaar en de kosten van een leeg bed geschat op $167 per uur, bespaarde dit het ziekenhuis jaarlijks tot 1,8 miljoen dollar

Verder helpt het NaviCare®-oproepsysteem voor verpleegkundigen op de zorg te anticiperen om de tevredenheid te verbeteren1921:

  • Responstijd afgenomen van > 8 min tot 2 min
  • 14% hogere beoordelingen voor ziekenhuisopnamen
  • 30% meer tijd besteed aan directe patiëntenzorg

Overzicht

Een groot aantal patiënten wordt vaak geassocieerd met slechte patiëntresultaten en hoge ziekenhuiskosten.1 Door technologieën te integreren kan de patiëntendoorstroom worden verbeterd, waardoor ziekenhuizen een groter aantal patiënten kunnen behandelen met dezelfde zorgkwaliteit. Als gevolg hiervan ervaren patiënten minder complicaties veroorzaakt door een langdurig ziekenhuisverblijf. Connected Care-technologie kan fouten verminderen, de samenwerking verbeteren en de efficiëntie verhogen, wat resulteert in een grotere meerwaarde voor patiënten en ziekenhuissystemen.

Referenties

1. Litvak E, Fineberg H. Smoothing the way to high quality, safety, and economy. N Engl J Med. 2013;369(17):1581-1853.

2. Litvak E. What Is Patient Flow? NEJM Catalyst. Beschikbaar op: https://catalyst.nejm.org/doi/abs/10.1056/CAT.18.0289. Gepubliceerd in 2018. Bekeken 05/2/20.

3. Cowan RM, Trzeciak S. Clinical review: Emergency department overcrowding and the potential impact on the critically ill. Crit Care. 2005;9(3):291-295.

4. Joint Commission Center for Transforming Healthcare releases targeted solutions tool for hand-off communications. Jt Comm Perspect. 2012;32(8):1-3.

5. Reddy AJ, Pappas R, Suri S, Whinney C, Yerian L, Guzman JA. Impact of throughput optimization on intensive care unit occupancy. Am J Med Qual. 2015;30(4):317-322.

6. Rosman M, Rachminov O, Segal O, Segal G. Prolonged patients’ in-hospital waiting period after discharge eligibility is associated with increased risk of infection, morbidity and mortality: A retrospective cohort analysis. BMC Health Serv Res. 2015;15(1):1-5.

7. Targeted Solutions Tool® (TST®) Preventing falls. Joint Commission Center for Transforming Healthcare. dvu:10.1186/1472-6963-6-69

8. Centers for Disease Control. Hospital-associated infecton data portal. Beschikbaar op https://www.cdc.gov/hai/data/portal/index.html. Bekeken 05/2/20.

9. American Hospital Association Annual Survey of Hospitals. Hospital Statistics, edities van 1976, 1981, 1991–2011. Chicago, IL. (Copyright 1976, 1981, 1991–2011. Beschikbaar op https://www.cdc.gov/nchs/data/hus/2011/116.pdf. Bekeken 05/2/20.

10. Zimlichman E, Henderson D, Tamir O, et al. Health care-associated infections: A meta-analysis of costs and financial impact on the US health care system. JAMA Intern Med. 2013;173(22):2039-2046.

11. Berlowitz D. Prevention of pressure-induced skin and soft tissue injury. UpTodate. Beschikbaar op: https://www.uptodate.com/contents/prevention-of-pressure-induced-skin-and-soft-tissue-injury. Gepubliceerd in 2018. Bekeken 05/2/20.

12. Rutherford PA, Provost LP, Kotagal UR, Luther K, Anderson A. Achieving Hospital-wide Patient Flow. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; 2017. (Beschikbaar op www.ihi.org)

13. Waters TM, Daniels MJ, Bazzoli GJ, et al. Effect of Medicare’s nonpayment for hospital-acquired conditions: Lessons for future policy. JAMA Intern Med. 2015;175(3):347-354.

14. Brown H, Terrence J, Vasquez P, Bates DW, Zimlichman E. Continuous monitoring in an inpatient medical-surgical unit: A controlled clinical trial. Am J Med. 2014;127(3):226-232.

15. Meccariello M, Perkins D, Quigley LG, Rocak A, Qui J. Vital time savings: Evaluating the use of an automated vital signs documentation system on a medical/surgical unit. J Healthc Inf Manag. 2010;24(4):46-51.

16. CareAware VitalsLink: Prepared by Cerner Corporation; 2013.

17. Fieler VK, Jaglowski T, Richards K. Eliminating errors in vital signs documentation. Comput Informatics Nurs. 2013;31(9):422-427.

18. Voalte Avera Health case study.

19. Hillrom Customer (Central). Nurse Call interview. 2016. Data on file.

20. Hillrom Customer (GC). Nurse Call Data Report. Augustus 2015. Customer interview 2016. Data on File.

21. Hillrom 2019. Scotland Memorial Hospital improves safety and satisfaction with clinical communications platform solution 209858 rev 1. Data on file.